سرابهای نهاوند
نوشته شده توسط : بهمن احمدوند

 

: جنگل و سرآب گیان ین سرآب با چشمه های جوشان ، پر آب و زلال در 21 کیلومتری جنوب غربی نهاوند در پای کوههای گرو از سلسله جبال زاگرس جریان دارد ، که از جنوب به کوههای گرو و از غرب به زمینهای روستاهای ظفر آباد و مهین آباد محدود می شود . آب دهی سالانه این سرآب ، در حد 2500 لیتر در ثانیه است ، که پس از مصارف آشامیدنی اهالی و استفاده های کشاورزی روستاهای اطراف ، مازاد آب آن به رودخانه گاماسیاب می ریزد . تپه باستانی گیان نیز در مسیر و 2 کیلومتری این سر آب قرار دارد .

 

ا

در مسیر این سر آب ، جنگلی طبیعی ، به وسعت بیش از 100 هکتار شامل درختان قطور و کهنسال بلوط ، چنار ، زالزالک (گویچ ) ، گردو ، بید ، زبان گنجشک ، گوجه وحشی ، داغداغان ، آلوچه ، مو ، انجیر ، ون ، گلابی ، نبه و بادامک وحشی قرار دارد که یکی از تفریحگاههای غرب کشور محسوب می شود . دسترسی به این سرآب از طریق جاده نهاوند به کنگاور ، به سمت روستای گیان امکان پذیر می باشد .

:

 

سرآب گاماسیاب

 

سرآب گاماسیاب (گاماساب) سرچشمه یکی از طولانی ترین رودخانه های کشور است که ازدامنه ارتفاعات کوه سنگی گرو (مسیر جاده نهاوند به نورآباد (لرستان)) و در 19 کیلومتری جنوب شرقی نهاوند سرچشمه می گیرد و در امتداد کوه گرو ادامه می یابد و آب رودخانه های متعددی را مانند حرم آباد ، قلقل رود و خرم رود را دریافت می کند و پس از مشروب نمودن مزارع کشاورزی دشت

نهاوند ، به رودخانه قره سو و در ادامه به کرخه و نهایتا به هور العظیم می پیوندد. این رودخانه در استان کرمانشاه به قره سو ،در استان لرستان به سمیره و در استان خوزستان به کرخه موسوم است .آب دهی متوسط این چشمه ها حدود 5 متر مکعب در ثانیه است . در بالا دست چشمه ها ،غاری طبیعی دیده می شود و محوطه اطراف سرآب جنگل کاری شده است . در مسیر این رود با احداث نیروگاه برق آبی و حوضچه های پرورش ماهی ، در تولید برق و پرورش ماهی بهره برداری نموده اند .این چشمه جوشان و پر آب با ویژگی های خاص طبیعی ،یکی از جاذبه های مستعد گردشگری استان محسوب میگردد.

 

 

سرآب فارسبان:

ین سرآب در نزدیکی روستای فارسبان در 26 کیلومتری غرب نهاوند در روستای کمالوند واقع شده است . متوسط آب دهی سالانه آن ، 5/1 متر مکعب در ثانیه است . مازاد آب این چشمه پس از مشروب کردن زمینهای کشاورزی مسیر خود ،به رودخانه گاماسیاب می ریزد .

ا

 

 

سرآب ملوسان

:

 

این سرآب در 15 کیلومتری شمال غربی نهاوند ،بالا تر از روستای ملوسان و پشت کوه های آردوشان و سیاه دره قرار گرفته و زیستگاه برخی از حیوانات و پرندگان نیز می باشد . آب این چشمه پر آب ،به صورت رودی جریان می یابد و در بستر آن گونه هایی از ماهی ها هم زندگی می کنند . مازاد آب این سراب ، پس از مشروب کردن زمینهای کشاورزی روستاهای مسیر خود ، به خرم رود می ریزد .

:

 

سرآب کنگاور کهنه

 

این سرآب در ادامه کوه های گرو 45 کیلومتری غرب نهاوند بعد از روستای کنگاور کهنه قرار گرفته که متوسط آب دهی آن 5/1 متر مکعب در ثانیه است اطراف این سرآب از تعدادی درخت جنگلی و گردو پوشیده شده است





:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: سرابهای نهاوند , سراب گیان نهاوند , نهاوند , ,
:: بازديد از اين مطلب : 1692
|
امتياز مطلب : 0
|
تعداد امتيازدهندگان : 0
|
مجموع امتياز : 0
تاريخ انتشار : چهار شنبه 19 مهر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با اين پست
ليست
مي توانيد ديدگاه خود را بنويسيد


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


بک لينک بک لينک